Քիչ առաջ ոստիկանության զորքերը մտան Էջմիածին քաղաք։ Երկու ավտոբուս է բերվել Էջմիածին, որոնք, ըստ երևույթին, սպասում են հրահանգի։ Մայր Աթոռի բակում իրավիճակը գերլարված է։ Հավաքված քաղաքացիները թույլ չտվեցին իրավապահներին իրենց հետ տանել Շիրակի թեմի առաջնորդ Միքայել Սրբազանին։ Այստեղ են ժամանել նաև կարմիրբերետավորները։ Մայր Աթոռի մոտ հավաքված քաղաքացիները կոչ են անում բոլոր հայերին հավաքվել Մայր Աթոռի բակում և կանգնել ի պաշտպանություն Եկեղեցու։               
 

«ԱՆՀԱՏԸ ՊԱՏԿԱՆՈՒՄ Է ՄԱՐԴԿՈՒԹՅԱՆԸ, ԲԱՅՑ ՏԻԵԶԵՐՔԻՆ ՆԱՅՈՒՄ Է ԻՐ ԱԶԳԻ ԱՉՔԵՐՈՎ» ԳՅՈԹԵ

«ԱՆՀԱՏԸ ՊԱՏԿԱՆՈՒՄ Է ՄԱՐԴԿՈՒԹՅԱՆԸ, ԲԱՅՑ ՏԻԵԶԵՐՔԻՆ ՆԱՅՈՒՄ Է ԻՐ ԱԶԳԻ ԱՉՔԵՐՈՎ»      ԳՅՈԹԵ
22.11.2011 | 00:00

Յուրաքանչյուր հայ ոչ միայն լեզվամտածողությամբ պետք է ձևավորի իր ազգային կերպարը, այլև` այո, նաև իր անուն-ազգանունով, հայեցի դրոշմ կրող բնակատեղիով ու աշխատատեղով: Իսկ մենք` հայերս, որոշակիորեն հեռացել-խորթացել ենք այդ ամենից:
Երբ մտովի վերհիշում ես 20-րդ դարի 50-60-ական թթ. հայրենի երկրի ազգային դիմագիծը, պարզապես շվարում ես. անձնանունների, ազգանունների համատարած թրքացում, հրեական կտակարանի շնորհիվ` հրեականացում, հունականացում, խորհրդային բռնատիրության արդյունքում` ռուսացում, բոլշևիկացում, մասնավորապես` հայաշխարհը վաճառքի հանած մոլագար Լենինի անվան հետ կապված մերժելի անձնանունների կիրառում` Լենվել, Լենսեր, Լենդրոշ, Վլադիլեն, Նինել, Վիլեն:
Իսկ տեղանունների ինչպիսի՜ թրքացում ու բոլշևիկացում. ինչո՞ւ էր այդպես, որովհետև ժողովրդին պարզապես զրկել էին ազգային արժանապատվությունից, ազգային մտածողությունից, ազգային կերպարից, ձևավորել մանկուրտ մի հասարակություն, որն անցյալ չուներ և երջանիկ էր ազգերի կեղծավոր եղբայրությամբ, որն էլ փուչիկի պես պայթեց բռնապետական ԽՍՀՄ-ի փլուզմամբ:
Ողջ հայաշխարհով մեկ հազարավոր գյուղերից միայն մի քանի տասնյակն ուներ հայեցի անվանում, իսկ քաղաքներից ու ավաններից շատերը հնչում էին թուրք-բոլշևիկյան սրբապիղծ, անարժան անվանումներով` Բասարգեչար-Վարդենիս, Զանգիբասար-Մասիս, Ղամարլու-Արտաշատ, Ախտա-Հրազդան, Դարաչիչակ-Ծաղկաձոր, Հոկտեմբերյան-Արմավիր, Կալինինո-Տաշիր, Կամո-Գավառ, Կիրովական-Վանաձոր, Լենինական-Գյումրի: Չգիտես ինչու, մինչև այժմ էլ` Ալավերդի, Նոյեմբերյան:
Այնքան էր մթագնել ժողովրդի ազգային գիտակցությունը, որ հայ մարդը ոչ միայն մայրենին խճողել էր ռուս-թուրքական բազմաշերտ բառապաշարով «ռուսական բազմաթիվ դպրոցների հովանու ներքո», այլև հայը մոռացել էր իր երգն ու բանահյուսությունը. ամենուրեք թուրք-թաթարական երգ ու երաժշտություն էր հնչում:
Եվ ահա հայ մտավորականների նոր սերունդը` Հովհ. Շիրազը, Պ. Սևակը, Խ. Դաշտենցը, Հ. Սահյանը, Վ. Դավթյանը, Հր. Հովհաննիսյանը, Գ. Էմինը, Ս. Կապուտիկյանը ազգային զարթոնքի կոչնակ հնչեցրին: Հայաշխարհի տեղանուններին ու անձնանուններին նվիրված Շիրազի բանաստեղծությունները հնչեցին որպես ազգային բողոք-արթնացում. և աստիճանաբար հայրենի երկիրը դարձավ հայաշունչ` հայեցի անձնանուններ, տեղանուններ, հնչեցին հայրենասիրական, ազգագրական, գուսանական հարազատ երգեր, իրար հետևից հրապարակվեցին հայաշունչ պոեմներ, վեպեր, վիպակներ, բանաստեղծաշարեր:
1965-ի ժողովրդական հուժկու շարժումը, որի նմանը չէր եղել ԽՍՀՄ-ի ողջ պատմության ընթացքում, ցնցեց բռնապետության հիմքերը, ազգային զարթոնքի ազդանշան դառնալով ԽՍՀՄ ժողովուրդների համար, կարծես նաև ահազանգելով, որ ժողովուրդների կեղծ բարեկամության վրա հիմնված բռնապետությունը շուտով փուլ կգա:
Եվ ահա հայոց ազատատենչ ոգին նորից պոռթկաց 1988-ին և բռնապետական բանտը փլուզվեց. ի դերև ելավ ժողովուրդների «եղբայրական բարեկամությունը»: Պարզվեց` կոմունիստական սնանկ բարոյականության քողի տակ իշխում էին շահամոլությունը, կեղծիքը, կաշառակերությունը, զանգվածային գողականությունը, մեծապետական շովինիզմը, ժողովուրդների անիրավահավասարությունը, այլասերված վերնախավային կոմունիզմը:
Հայոց աշխարհն անկախացավ, Արցախն ազատագրվեց թաթարական բանտից: Դարերով տառապյալ հայրենիքը համառ պայքարով և մեծ զոհողություններով հաղթահարեց 20-րդ դարավերջի բոլոր փորձությունները և ոտք դրեց նոր հազարամյակ:
Պատմաաշխարհագրական ոչ բարենպաստ տարածաշրջանում ենք մաքառում: Կասկած չկա, որ, ի վերջո, կհաղթանակենք` դիմագրավելով ոխերիմ թշնամիների և ոխերիմ բարեկամների ուղղակի և անուղղակի բոլոր ոտնձգություններին, քանզի մեր ժողովուրդը զարմանալիորեն ձեռներեց է, աշխատասեր, հմուտ, իմաստուն ու հանճարեղ:
Այո, հաղթարշավով կգնանք դեպի ապագան, եթե լինենք ինչպես մեծն Նժդեհը կասեր` ցեղակրոն, ցեղը` կրող, ցեղի ոգին կրող, այսինքն` եթե պաշտենք մեր հայրենիքը, մեր լեզուն, մեր հայաշխարհի յուրաքանչյուր անկյունը, ամենուրեք սիրով տոգորվենք յուրաքանչյուր հայ մարդու նկատմամբ և ամեն ինչից բարձր դասենք հայրենին, քանզի ինչպես մեծն պատանի Պետրոս Դուրյանը կասեր` «Վայ քեզի, որ կյանքդ հայրենիքից ավելի կսիրես», իսկ մեծն Բելինսկին` «Ով չի պատկանում իր հայրենիքին, նա չի պատկանում նաև մարդկությանը»:
ՈՒրեմն, հայրենակիցներ, ունկնդիր լինենք հանճարեղ Գյոթեին`«տիեզերքին նայենք ազգի աչքերով»:
Ցավոք, այսօր այնքան էլ այդպես չենք: Հապա նայեք ձեր շուրջը, արտաբերեք ձեր քույրերի, եղբայրների անունները. շատ հաճախ հայեցի գեղեցիկ անունների կողքին մեր զավակները կրում են օտար, ոչ բարեհունչ անուններ: Սրճարանների, ռեստորանների, զանազան գործակալությունների, տաքսիների անվանումները մեծ մասամբ հայեցի չեն: Ինչո՞ւ, մի՞թե մեր հայրենակիցների սրտերը չեն բաբախում ազգային արժանապատվությամբ, մի՞թե օտարամոլությունը նորից գլուխ է բարձրացնում նոր դրսևորումներով:
Հարկ է նաև ցավով արձանագրել, որ շատ մեծ լսարան ընդգրկող բազում հեռուստասերիալներում հնչում են ավելի շատ օտար, մեզ բոլորովին անհարազատ անձնանուններ։ Պարզապես անհասկանալի է` հեռուստասերիալում ի՞նչը կտուժի, եթե բոլոր հերոսներն ունենան հայեցի անուններ. չէ՞ որ դրանով մեկ անգամ ևս մեր հայրենակիցներին կոչ կանենք իրենց զավակներին հայեցի անուններով կնքելու:
Հայրենակիցներ, ձեր որդիներին, դուստրերին հայկյան անուններով կնքելով` մեկ անգամ ևս ընդգծում եք նրանց հայ լինելը, Հայկի, Արամի, Տիգրանի, Մաշտոցի, Կոմիտասի, Անդրանիկի, Նժդեհի զավակ լինելը: Եվ թերևս մի օր նրանք կարող են դառնալ հայրենի երկրի նախագահ, վարչապետ, հոգևոր առաջնորդ, բարձրաստիճան զինվորական, մեծ գիտնական, բանաստեղծ, երգահան... ՈՒրեմն ինչո՞ւ աշխարհով մեկ հայեցի չհնչեն նրանց փառավոր անունները:
Հարգելի տիկին նախարար Հրանուշ Հակոբյան, անչափ ուրախ ենք ձեր «Արի տուն» հայեցի ծրագրի համար: Դուք հայի բեկորներ եք փրկում: Թերևս տեղին կլիներ ողջ հայությանը կոչ անել իրենց զավակներին հայկական անուններով կնքել` դրանով իսկ մեկ անգամ ևս ներկայանալ որպես հայի զավակ: Իսկ հայեցի քաղցրահունչ անուններ շատ կան, մանավանդ երբ արտասանում ես հայ աղջիկների անուններ, պարզապես բերանդ քաղցրանում է:
Աբրահամ ԾԱՏՈՒՐՅԱՆ
Պատմաբան

Դիտվել է՝ 2773

Մեկնաբանություններ